איך עובד מזגן

מזגן נראה לנו תמיד כמכשיר בסיסי ומובן מאליו. אבל אם אתם שואלים את עצמכם איך עובד מזגן, בטח תופתעו לגלות הטכנולוגיה קיימת עוד מתחילת המאה הקודמת. 

במאמר הזה נספר לכם איך עובד מזגן, איזה תקלות יכולות לקרות לו, מהי מערכת קירור, ההיסטוריה של המזגן ואיך הפלא הזה הפך לאחד המכשירים הכי חשובים בבית ישראלי.

איך עובד מזגן - ההיסטוריה של המזגן

המזגן זאת אחת המערכות הנפוצות בישראל בגלל החום הגבוה שפוקד את הארץ מידי קיץ. המצאת המזגן הייתה בתחילת המאה ה-20. 

המזגן הראשון היה מכונה ששימשה ליצירת לחות ואידוי אוויר עבור בית דפוס. הצורך עלה כאשר בבית הדפוס שמו לב שכאשר מכונת הדפוס מתחממת, טמפרטורת הדיו מתחממת גם היא וזה גורם לפליטה עודפת של דיו להדפסת אותיות ומכתים אותן. 

לאחר מכן החל שימוש במערכת המיזוג גם במפעלי טקסטיל ורק בשנות ה-20 של המאה הקודמת החלו השימושים הראשונים במערכות מיזוג אוויר במקומות ציבוריים כמו בנקים ומשרדים גדולים. לאחר מכן, בעקבות משברים שפקדו את העולם במלחמת העולם השנייה האטו את קצב הדרישה למזגנים ולכן גם הפיתוח שלהם הושהה. 

בשנות ה-60 כבר החלו להתקין מזגנים בכל המקומות הציבוריים בישראל וכן גם החלו להתקין מזגנים בבתים פרטיים. המזגנים הביתיים הראשונים שהיו נפוצים אז היו בנויים מיחידה אחת המשמשת גם כמעבה וגם כמאייד. 

כדי לחסוך בהוצאות ההתקנה היה נפוץ להתקין את המזגן בתוך חלון ולאטום את החלון מסביב ליחידת המיזוג.

איך עובד מזגן – רכיבים

כדי להבין איך מזגן עובד קודם נכיר את הרכיבים שלו. מזגן בנוי ממאוורר חיצוני ומנוע פנימי, מעבה, מדחס, מאייד, מפוח, מאיץ, כרטיס פיקוד, מפוח, צינורות גז, צינור ניקוז. 

לא נרחיב על כולם אך נפרט על העיקריים שעליכם להכיר:

מאוורר – המאוורר המדובר נמצא ביחידה החיצונית של המזגן. כאשר המזגן עובד הוא פועל בעוצמה ועושה רעש. תפקידו לפזר את האוויר החם המצטבר סביב צינורות המעבה.

מעבה – המעבה נמצא מאחורי המאוורר ועובד בטמפרטורות גבוהות ולכן דרוש לא קירור חיצוני. תפקידו של המעבה הוא להפוך את האוויר הדחוס שמגיע מהמדחס לנוזל לצורך תהליך איוד.

מדחס – המדחס נמצא ביחידה החיצונית בדיוק לצידו של מעבה מזגן. נוזל הקירור של המזגן נמצא בתוך המדחס. תפקידו של המדחס הוא לדחוס את הגז כדי להפוך את נוזל הקירור לגז ולהעבירו למעבה.

מאייד – המאייד נמצא ביחידה הפנימית של המזגן הביתי. במהלך המעבר של הגז הדחוס מהמעבה למאייד הוא מאבד אנרגיה וקרוב למעבר למצב צבירה נוזלי בחזרה. ולכן יש צורך שהמאייד יכניס אוויר חם מתוך החדר שבוא הוא נמצא. בהכנסת האוויר המאייד הופך אותו לקר והוא נזרק החוצה מתוך המערכת לחלל החדר באמצעות מפוח.

מפוח – המפוח שואב את האוויר החם מחלקה העליון של היחידה הפנימית של המזגן ופולט אוויר קר מחלקו התחתון. הוא בעצם זה שאנחנו שומעים בבית ובזכותו אנחנו מרגישים את האוויר הקריר והנעים בחודשי הקיץ. 

איך עובד מזגן – אופן הפעולה

חלקי המזגן עובד על אותו עיקרון כפי שעובד מקרר. 

במזגן יש מערכת סגורה המורכבת משלושה רכיבים עיקריים: מדחס, מעבה ומאייד. תפקידו של המדחס הוא לדחוס את נוזל הקירור שנמצא בתוכו ולשחרר אותו אל המעבה. 

משם המעבה מחמם אותו והוא מועבר לתהליך איוד. המאייד הופך את הגז חם לקר והאוויר החיצוני של החדר נכנס מחלקה העליון של היחידה, מתקרר על ידי המאייד, ויוצא אוויר קר.

כך עובד מקרר

מהדחס של המקרר דוחס את הגז, מצנן אותו והופך אותו לנוזל. אל תא הקירור הנוזל מוזרם דרך צינורות. בתא הקירור יש סוללת קירור בסמוך למקפיא ומשם הנוזל עובר עוד תהליך בחזרה לגז על ידי כך שהדחיסה שלו מתרחבת והוא חוזר בחזרה אל המדחס לעבור את התהליך שוב. 

מהמקפיא האוויר הקר יורד אל המקרר ולכן האוויר הקר ביותר שמגיע מסוללת הקירור עובר קודם דרך המקפיא ורק אחר כך במקרר, בגלל שוני הטמפרטורות ביניהם.

איך עובד מזגן – תקלות נפוצות

במערכת המיזוג אין המון רכיבים שיכולים להתקלקל אם נשווה אותו למנוע של מכונית מונעת בנזין. בגלל שהוא בנוי ממספר קטן של רכיבים שיכולים להתבלות עם השנים ולהתקלקל, התקלות קורות לעיתים רחוקות מאוד ובדרך כלל מזגנים יכולים לעבוד במשך מספר שנים רצוף בתחזוקה מינימאלית. אם מזגן מתחיל להתקלקל באופן תכוף  אולי כדאי לשקול החלפת מזגן לדגם חדש. 

  • בריחת גז – אם מזגן הפסיק לקרר או לחמם זה אומר שיש מחסור בגז בתוך המערכת. אם כך הדבר, סימן שיש בריחת גז מהמערכת של המיזוג. במקרה כזה יש להזמין טכנאי מוסמך כדי שיבדוק את הסיבה למחסור בגז והאם יש לחץ גז נמוך מידי. אחרי שימצא את הקלה עליו קודם לתקן את מקור ההבריחה של הגז מהמערכת ורק אחר כך למלא גז חדש במזגן. התייעצו עם מתקין מזגנים
 
  • תקלת מאייד מזגן – אם המאייד התקלקל זה אומר בדרך כלל שיש צורך להחליף מזגן. אין סיבה שאמורה לגרום למאייד להתקלקל אם משתמשים במזגן שימוש סביר. גם לכלוך רב והתחממות המערכת אינה אמורה לפגוע בו. אם הטכנאי שתזמינו לביתכן יגיד שהוא יכול לתקן אותו אז כמובן שזו אפשרות משתלמת ופשוטה יותר ברוב המקרים.
 
  • תקלת מנוע מזגן – מנוע המזגן יכול להתקלקל עקב בלאי טבעי בגלל שהוא נמצא בחות וחשוף לפגעי מזג האוויר. אם יתקלקל מנוע יש צורך להחליף אותו עם טכנאי מזגנים מוסמך אחרת המזגן לא יכול להמשיך ולפעול
 
  • תקלת חשמל – יכולות לקרות תקלות חשמל שונות במזגן. זה יכול להתבטא בקצר במערכת מסיבה כלשהי, קצר בשקע החשמל שאליו המזגן מחובר, כרטיס פיקוד שנשרף ועוד. תקלות אלה קורות בדרך כלל העקבות תקלות אחרות שהוזנחו במזגן זמן רב והן גרמו לנזק במערכות האלקטרוניקה והחשמל של מזגן מפוצל.

איך עובד מזגן – עלויות תיקון והתקנה

מילוי גז למזגן – 300 עד 500 ₪.
תיקון דליפת גז במזגן עילי קטן – 600-800 ₪
החלפת מדחס – 1,000 עד 2,000 ₪
החלפת מנוע ביחידה החיצונית – 1,500 ₪
החלפת מנוע ביחידה פנימית – 700 ₪
החלפת כרטיס פיקוד – 600 ₪ עד 850 ₪
החלפת צינור ניקוז חיצוני למזגן – 400 ₪
הסבר על איך עובד מזגן מיני מרכזי והתקנתו – 1,500 ₪
התקנת מזגן עילי עד 2 כ"ס – 1,100 ₪

איך עובד מזגן

שאלות נוספות לגביי איך עובד מזגן?

מלאו את הטופס ותוך מספר דקות יחזור אליכם נציג שיסביר לכם איך עובד מזגן

שאלות נפוצות על איך עובד מזגן

מערכת קירור עובדת על פי עקרונות הדחיסה של הגז על מנת לחמם אותו ולהפוך אותו לנוזל. כאשר הוא הופך לנוזל אין צורך להוריד את הטמפרטורה שלו כדי שיקרר את האוויר סביבו אלא הוא עובר תהליך איוד. כך מזגן מקרר את האוויר שנכנס לתוכו מלמעלה ויוצא מטה מפתחו השני.

 

המדחס עובד באמצעות משאבה ששואבת לתוכה עוד ועוד גז וכך בעצם דוחסת גז ורק כשהוא בלחץ מספיק גבוה הוא יוצר מצדה השני של המשאבה אל העיבוי.

מחפשים הצעת מחיר זריזה?

השאירו פרטים ונחזור בהקדם